tisdag 19 maj 2009

Irriterande "ölskribenter"

Har stört mig rätt länge på så kallade ölexperter som skriver lite hur som helst och i princip tycker att man ska hälla ut kvalitetsöl. Vill inte nämna några namn men ofta jobbar de på expressen eller aftonbladet.

Nog för att man får tycka vad man vill men när Åbro Svensk Starköl får 5 getingar medan Arboga Vårlager enbart får 3 och rekommenderas för de "djärva" så blir man lite irriterad.

http://vinvin.se/vvarticle/1.20654/basta-olen-till-grillen

Enligt artikeln valdes "Starköl" som det godaste svenska starkölet av landets ölskribenter (kan det möjligtvis vara som så att det är samma ölexperter som på kvällstidningarna?).

GODASTE starkölet? Det kanske man kan tycka om man är en fjortis eller en gammal gubbe som inte vill testa något nytt och "djärvt" utan vill hålla sig till sin gamla hederliga Pripps...

Vårlagern har däremot hyllats en hel del av ölentusiaster och tycker själv att vi fått en riktigt bra öl till grillningen.

Jag förstår inte hur dessa människor kan få ämbetet att få kalla sig själva för ölexperter. Be istället exempelvis Magnus Bark skriva lite insändare. Där har vi iaf en som kan räknas som en ölexpert.

4 kommentarer:

  1. Jag blev också riktigt förvånad när jag läste att Svensk Starköl ansågs den godaste ölen. Nu är det ett tag sedan jag provade denna, men redan då kunde jag utan vidare tankearbete räkna upp ett tiotal svenska starköl som jag tycker är bättre.

    Fram för mer intresserade och mer insatta ölskribenter i de stora medierna.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Jävla nötter rent ut sagt!

    SvaraRadera
  3. Smickrare!

    Det finns faktiskt bra ölskribenter också (Håkan Engström och Jan-Olof Svensson är de första jag kommer på spontant), men flera av de som skriver är antingen vin-folk som tvingas att bredda sitt skrivande eller... ja, riktiga nötter.

    SvaraRadera
  4. Det som är tråkigt är att dessa inte jobbar för exempelvis Aftonbladet eller DN. Kronstam är visserligen extremt kompetent, även inom ölvärlden, men alla söndagsbilagor är nästan alltid sprängfyllda med sidor om vin.

    Bara till att hoppas att öl får samma uppskattning som vin så att man slipper höra att "starköl" är Sveriges bästa starköl. Har svårt att se Kronstam skriva om den underbara balans som återfinns i Castillo de Gredos...

    SvaraRadera