fredag 12 juni 2009

Öl med Femkommanoll Johan

Har precis börjat mitt nya jobb och har inte alls haft tid att skriva något här, blir dock mer nästa vecka!
Tid hade man iaf för några öl med FemKommaNoll TV Johan och började ölandet på Soldaten Svejk. Blev en Bernard Světlý Ležák 11° för mig medan Johan tog en Krusovice.

Vi fortsatte sen längs Folkungagatan mot Bishops Arms och diskuterade lite om sommarens hembryggning. Förutom att dricka öl var meningen att vi skulle prata om bryggningen men även om sommarens ölbloggarträff i Stockholm som vi försöker styra upp.

Väl där på BA träffade vi på öltomten Anders, ett känt ansikte bland ölkretsar. Jag och Johan tog en
Ölands Öl respektive en Dugges High Five!. Mycket mineralsmak i Ölands som vanligt men de lyckas iaf få till det på ett bra sätt. Dugges High Five har däremot tappat en hel del från vad den brukade vara, Johan antog att de stressbryggt denna och måste tyvärr instämma...

Johan överraskade sen mig med två sorter som jag fick försöka gissa mig till. En omöjlig uppgift visade det sig vara då jag inte testat någon av dem. Första provet var riktigt blek och smakade rätt metalliskt och luktade askfat. Men var ändå rätt ok på något sätt. Nästa var betydligt roligare! Trodde först att det var en amerikansk strong ale, men fick sen höra att det var en Barley Wine från USA. Ja, ja, sorterna fick jag reda på i efterhand:
Skebo USB var det första provet,
Anchor Old Foghorn Ale det andra.

Får bjuda Johan på lite test nästa gång!

1 kommentar:

  1. Dessa drack vi typ 2 ggr till efter du gått.

    Haandbryggeriet – Dark Force Vete Stout
    Flying Dog – Dog Schwarz
    Mikkeller – Simcoe och Not Just Another Wit
    Three Floyds – Beehemoth
    + en hel drös till

    Schwarzen tycker jag är överskattad, witen var inte jättegod men ok.
    Beehemoten är många smaker i en, god som tusan.
    Vi ses snart över fler cervezas.

    SvaraRadera