torsdag 18 juni 2009

Öl inför midsommar

Ja då var det midsommar snart igen!
Frågan är vad ska man dricka? Vill ju egentligen inte dricka en massa eurolager på burk även om det verkar "höra till". Samtidigt så dricker man själv inte burklager bara för att det hör till övriga sommardagar, alltså kanske man inte behöver dricka detta under midsommar heller.

Men vad ska man dricka då?

Passade på under de senaste dagarna att testa lite av de nya sommarölen som kommit från de svenska makrobryggerierna för att se om någon av dessa passade. Har hunnit testa Eriksberg Sommarbrygd och Three Towns Sommarlager 4.3% än så länge och ikväll blir det en Åbro Sommaröl. Eriksberg var lite intressant, väldigt fruktig och jästig, medan Three Towns var extremt tråkig samtidigt som den ändå var rätt fräsch(precis som kolsyrat vatten kan vara...).

Tyvärr så var Eriksbergen slut vid Sickla Köpkvartersystemet så då fick man plocka lite av varje istället.

För min del blev det iaf:
Arboga Vårlager x2
Slottskällans Slottslager
Åbro Sommaröl
North Coast Red Seal Ale

Tyvärr fanns inte heller
Oppigårds Summer Ale... ganska dåligt systembolag ju mer jag tänker på det även om de har i princip alla öl från ordinarie sortiment.

Sen är ju frågan hur många "starköl" man vill ha om man även ska dricka lite snapps vid sidan om...

Vad kör ni andra på?


7 kommentarer:

  1. Själv kommer jag att dricka Eriksberg Sommarbrygd, Three Towns Sommarlager, Åbro Sommaröl, Nils Oscar Saison och Herslev Midsommer Bryg. Har sparat dem just för midsommar :)

    SvaraRadera
  2. Nils Oscar Pils, Glazen Toren Saison dErpe-Mere, Dugges Avenyn Ale och Johannas Bästa Bitter. Samt lite egen öl i form av Gråbergets Sommar Ale :)

    SvaraRadera
  3. Rogue dubble dead guy ale, smörpundet årgångsporer, black wych spellbinding stout, oud beersel oude geuze mm

    SvaraRadera
  4. Dugges Avenyn Ale och Brandmästare Andréns Törstsläckare samt hembryggd IPA (Ilias Princess Ale) blir det till midsommarmaten för min del. Sill och potatis samt kräftor och räkor ätes till. Har också köpt lite tjeckisk pils på burk till de av mina vänner som tror att det är det enda de gillar.

    SvaraRadera
  5. Fy fan, jag som tänkte ligga lågt men det är jag i princip ensam om. Får ta med mig en Thomas Hardy från 2006 för att väga upp ;)

    SvaraRadera
  6. Jag är inte så mycket för att fira ”allmäna hleger”, men sill är ju jättegott så till det blir det någon budget-euro-2,8-på burk. Och så Läckö Slottsaqvavit, min favoritsnaps.

    Senare blir det nog en specialimporterad amerikansk IPA.

    SvaraRadera
  7. Schneider Hopfen Weisse
    Sierra Nevada Harvest
    Mikkeller Simcoe
    och till efterrätten (L & B vaniljglass) blev det en Goose Island Bourbon County Stout.

    Midsommar var bra. Även utan snaps.

    SvaraRadera