måndag 30 november 2009

Death by Hops II - Return of the Hops

Jag och Einar testade denna IPA för några dagar sen som vi fått tag på genom ett byte.
Detta ska vara en andra batch av ett recept som Stefan från BEER DRIVEL varit med och bryggt där de ökat på med malthalten och sötman genom att använda sig av en annan maltsort.



IPAn är relativt klar med en orange till bärnstensfärg och med ett stort skum som snart lägger sig utan att lämna särskilt mycket skumgardiner.
Aromen är maltig med tydliga toner av amerikansk humle (Amarillo eller Simcoe?). Toner av tropiska frukter var också märkbara.
Smaken är även den maltig och relativt söt med toner av färsk humle, citrus och även lite grapefrukt.
IPAn är väldigt stilren med en fin färsk känsla.
Lite kritik skulle kunna vara att den är något obalanserad och har en aningen för tam eftersmak.

Tycker annars att den känns trevlig och hade velat testa deras första batch av detta recept för att jämföra.
Hade denna funnits på RateBeer hade jag nog gett den totalt 3,4/5.

Imorgon träffas jag, Einar och Johan för att göra en kraftigt försenad julöl!
Skriver även strax om Julölsprovning som arrangerades av Svenska Ölfrämjandet.

3 kommentarer:

  1. Ajdå, låter som att du fått en av dom avslagna flaskorna. Vi hade lite problem med flasktappningen till en början och några av flaskorna sprutade över. Dessa har sen blivit lite tamare i smaken, lite fadd smak och fått ett sämre skum. Verkar också som att vätskan klarnat, dom jag druckit har varit väldigt grumliga.

    Men jättekul med recensionen. Har skickat det vidare till dom andra bryggarna :)

    angående humlen så tror jag att båda var med. Vet säkert att Simcoe var med, men osäker på Amarillon. Det var också Centenial och några andra C-humlen. Får ta och installera Beertools så jag kan kika på receptet.

    SvaraRadera
  2. Haha, låter bra med humlen.
    Alltid kul när man får läsa lite recensioner om öl man har bryggt ;)
    Har kvar en till flaska som vi ska testa lite senare, hoppas att den andra är mer som den är tänkt att den ska vara även om jag tyckte att den vi drack var bra!

    SvaraRadera
  3. Fick svar från Chrille, det var både Amarilla och Simcoe i koket och Simcoe och Columbus i torrhumlingen.

    SvaraRadera