onsdag 6 mars 2013

Vakuumpackning av humle


Innan julafton (2012) så utbytte jag och Sofia önskelistor av den enkla anledningen att vi ville ge varandra sånt vi verkligen ville ha och/eller behövde.

En av sakerna jag önskade mig var en vakuumpackare som jag kunde använda för att vakuumpacka överblivet humle från påsarna som humlen kommer i. 

Gissa vad jag fick när julafton väl kom? :D

Varför önskade jag mig en vakuumförpackare?

Några bra anledningar till att vakumpacka humle:

  • Håller sig fräscha längre
  • Tar mindre plats i frysen
  • Man behöver inte noja över att man måste brygga en "skåpstömningsöl" för att inte humlen ska hinna tappa för mycket av sina oljor innan man brygger med den.
  • Man kan brygga ölrecept som kräver små givor av många humlesorter utan att känna att man har för många öppnade humlepåsar.
  • Man kan köpa större förpackningar och dela upp dem om man är fler som vill dela på samma humlepaket men inte behöver 100g påsar.
  • Man kan börja odla humle och vakummpacka direkt efter skörd för att kunna använda färsk humle vid bryggning


Hur gör man då? Innan jag själv testade så hittade jag denna video:
Hops Packaging

Och självklart lite värden för hur pass mycket fräschare humlen håller sig med hjälp av vakuumförpackning:
Storage factors for primary storage methods


Just nu har jag en hel del olika sorters humle hemma så här en drygt 2 månader efter att jag fått den. Känslan när man kan knacka humlen på diskbänken för att den är så hårt packat skapar förvånansvärt hög belöningskänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar