fredag 16 mars 2012

Ölprovning hos Herr Niklas AKA Facit

Blev en efterlängtad ölprovning med de vanliga gubbarna hemma hos gruppens vise man AKA facit, Niklas, på söders höjder.

De äldre herrarna (Daniel och Niklas) pratade om sina barn och hur mycket de skulle få i pension om några år medan vi yngre (Jag och Einar) pratade om den senaste serien Lego Star Wars som släppts.

Marc anlände något senare, medsläpandes på en ytterst ödmjuk Henok Fentie. Det märktes tydligt hur mycket han uppskattade att få vara medbjuden till vår Herrklubb. Med all rätt också!

Vi gick igenom en hel del öl den kvällen också, vi körde inte på något tema denna gång utan det blev helt enkelt en provning av lite trevligt man hade hemma.

Kvällen började med en Kozel Cerny som alla fick gissa alkoholhalten på innan den öppnades. Var själv rätt överraskad första gången jag fick höra hur stark den var. Einar och Daniel var närmst, vad jag kan komma ihåg, med sina gissningar på 3% respektive 4-5%.

Kommer absolut inte gå igenom all öl men jag hade med mig Frat Life och American Six medan Henok återigen varit alldeles för ödmjuk och tagit med sig en av sina sista (eller var det sista?) av sin andra hemmabryggda batch av det som till slut skulle bli Omnipollo Leon. Då vi är überseriösa med våra provningar så skriver vi och betygsätter all öl som provas så behövdes även ett namn för denna. "Leon Beta!!" utbrast Einar. Och precis så fick den heta. Den trankila Henok sa inget utan log helt enkelt medstämmande.

Frat Life togs emot positivt, "Bästa ölen jag provat som ni bryggt" menade Daniel. Beredd att hålla med om detta.
Blasklagern råkade vid bryggandet som sagt få en alltför stor smakgiva istället för aromgiva och blev därmed beskare än planerat. Något som faktiskt funkade riktigt bra även om aromen blev något lidande av "snedsteget". Gott betyg fick den också vilket är lovande inför lördagens Frat Life-fest.

American 6 som jag också hade med mig fick portioneras ut sparsamt. Detta berodde på att endast halva flaska blev fylld när jag fyllde ifrån fatet. Frat Life var lättare att fylla ifrån då den skummade mindre. Denna hade tyvärr tappat sin fantastiska Amarilloarom från torrhumlingen och ölet i sig var fortfarande något grön. Men helt ok var den, något sämre betyg jämfört med Frat Life.

En sista notis bara; Herr Facit behöver utan tvekan uppgradera sina vinglas från de fruktansvärda IKEA-"vin"glasen han hade att erbjuda. Knappt något skum bildades och aromen kom inte fram på rätt sätt.

Ölen som provades:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar