torsdag 22 juli 2010

Baggens Välhumlade Sommarbock

Efter jobbet i torsdags förra veckan träffade jag Baggen och Rojo plus en till på Akkurat en snabbis.

Meningen var att dela med sig av egna hembrygder. Baggen fick en MACC Brygd och en Angusa RevolveAle medan jag fick en Baggens Sommarbock.

Jag och Einar testade denna häromdagen och även om jag inte skriver recensioner, av flera olika skäl, så gör jag undantag med hembrygder!



Ölen är grumlig och mörk gyllenegul med stort skum. 2/5
Doften är maltig med toner av karamel, ljust bröd, övermogna frukter och svaga toner av alkohol, smörkola samt jäst. 7/10
Smaken är också den mycket maltig, dock inte obalanserad, med toner av karamel, mogna frukter och med svaga toner av alkohol. 7/10
Munkänsla 3/5
Mycket stilren Heller Bock som tyvärr oftast har för mycket alkoholtoner för min smak och som även i detta fallet gör att den inte får så högt betyg som den kanske förtjänar. 16/20
Hade väldigt gärna testat fler brygder från Baggen måste tilläggas då denna är riktigt välgjord.
Riktigt snygg etikett drar upp slutbetyget och får det högsta betyg jag gett en Heller Bock:
3,5/5

Tack för denna Baggen!

En fråga bara, har ni någon form av etiketteringsmaskin hos Drakens eller skriver ni helt enkelt ut på klisterlappar?

7 kommentarer:

  1. Roligt att du gillade etiketten! Vi skriver ut på klisterlappar, i detta fallet laseretiketter från Avery med fyra per ark och förklippta runda hörn. De passar perfekt på en 0,5l flaska men är lite för stora för mindre. Det är inte helt enkelt att skriva ut med rätt passning i en laserskrivare, men skam den som ger sig!

    SvaraRadera
  2. Haha, nej jag vet vad du menar... Tar ett litet tag att få det helt rätt.

    Har ni testat med vanligt papper och mjölk annars? Jävligt lätt faktiskt plus att det förenklar när man ska ta av etiketterna senare också!

    SvaraRadera
  3. Jag printade på helt vanligt papper med färglaser, sen gjorde jag en busblandning på en tesked potatismjöl och 6-7 cl vatten som sedan micrades i 10-15 sekunder :D

    SvaraRadera
  4. Dempa: Inte hört den tidigare, blöter du ner hela etiketten eller bara baksidan?

    SvaraRadera
  5. Avancerade klistermetoder. vi brukar skriva ut på färglaser och sedan använda vanligt limstift. Det ger mycket bra resultat, håller vid kondens och är lätt att få bort med varmt vatten.

    SvaraRadera
  6. Gammal tråd men ny fråga: du skriver inget om humletoner när du smakar brygden, är detta medvetet eller fanns det ingen humle? Vi hade nog lite ojämn tappning och vissa flaskor blev mer "spritiga" och "jästiga" medans den optimala tappningen ska ha en hel del humle i doft och smak, blandat med den intressanta bananjästen. :)

    SvaraRadera
  7. I min flaska, som jag recenserade idag, fanns det massor av humle.

    SvaraRadera