tisdag 20 oktober 2009

Ciderbryggning: jäst

Då den belgiska (tidigare använda) jäst jag tänkt använda legat på en väldigt låg temperatur under en månad kände jag att det kunde vara bra att väcka upp den med hjälp av en förkultur. Tyvärr verkar det inte som att det hjälpt särskilt mycket då jag inte ser att det bildats särskilt mycket kolsyra på 2 dagar.
Har inget val än att dra iväg och köpa lite torrjäst under dagen för att kunna dra igång med ciderbryggningen så snart som möjligt.

Siktar på att köpa champagnejäst, men får se vad de har på PGW inne i stan.

Kommer att tillsätta torrjästen till förkulturblandningen som redan står och låta den dra i några timmar innan jag "pressar" äpplena med råsaftcentrifugen.

Någon som har bra tips på hur man återanvänder jäst annars? Mitt sätt verkar inte ha funkat så bra, har dock inte desinficerat som jag borde när de fick ligga i kylen vilket kan vara en anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar